A kor jellegzetességei
Az iskolakezdés nem csak a gyermek, hanem a szülő számára is hordozhat nehézségeket, mert a szülők úgy érezhetik, hogy gyermekükön keresztül ők is "megmérettetnek": az órákon bizonyos mértékű fegyelmezettséget, értelmi képességeket várnak el gyermekeiktől. A gyermeknek alkalmazkodnia kell a következőkhöz: meg kell értenie a tananyagot, figyelnie kell az órákon, és meg kell oldania feladatokat, így oda nem illő ingerekre már nem szabad figyelnie. Az alkalmazkodás könnyebbé válik, mert a gyermek gondolkodásának érzelmi telitettsége csökken, indulatait nem vezeti le azonnal, fejlődik problémamegoldó készsége. Megjelenik a teljesítmény- és ismeretszerzés igénye, sőt fontos lesz a gyermek számára, hogy a valósághoz mérje önmagát, megítélje saját teljesítményét. Egyre inkább meghatározók lesznek számára kortársai, akik között mind a szolidaritás, mind a versengés lehetőségét megélheti.
Megoldandó helyzetek melyekben segítségére lehetünk:
- Megfelelő iskola kiválasztása
- Iskolaváltás nehézségei
- Tanulási nehézségek (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia)
- Figyelemzavarok és túlmozgékonyság
- Iskolafóbia
- Iskolakerülés
- Teljesítményszorongás: felvételi, vagy dolgozat előtt stressz, leblokkolás
- Pszichés eredetű beszédzavarok (dadogás, elektív mutizmus)
- Tic
- Túlzott önnyugtatás (önringatás, önkielégítés, önagresszió)
- Lelki eredetű testi panaszok (fejfájás, hasfájás, hányinger)
- Testvérféltékenység
- Gyerekjátszmák ("anyu fáj...", "én nem tudom..." "nem is én voltam...")
- Függőségek (tv, számítógép, vásárlás)
A gyermeke
- nem fogad szót,
- túlzottan akaratos, "hisztis",
- unatkozik, nem tud mit kezdeni magával
- nem mer közösség előtt megszólalni,
- számára nehezített a közösségbe való beilleszkedés,
- túl nehezen viseli, ha a szülőktől távol van,
- az a gyerek, akit mindig mindenki bánt, megver,
- fél bizonyos tárgyaktól, helyzetektől, emberektől, az iskolába menéstől,
- rágja a körmeit,
- szokatlan viselkedésformái vannak,
- kényszeresen ragaszkodik bizonyos szokásaihoz, pl. indokolatlanul gyakori kézmosás,
- étkezési problémái vannak otthon, iskolában,
- fáradékony, alvási problémái vannak,
- nem mer este egyedül elaludni,
- bepisil, vagy bekakil,
- agresszív társaival, felnőttekkel, vagy állatokkal szemben,
- indokolatlan dühkitörései vannak, túlzottan indulatos,
- füllent,
- elvesz dolgokat, ami nem az övé
- hirtelen leromlott a teljesítménye, lehangolt,
- gyászol, elvesztette egyik családtagját, barátját,
- megterhelő számára a válás,
- nehezen kezeli fogyatékkal vagy krónikus betegséggel élő családtagját
Hogyan foglalkozunk kisiskolásokkal?
Az iskoláskorú gyerekek kifejező készsége lendületesen fejlődik, így a korábbi életkorban alkalmazott rajzos, játékos terápiás célú módszerek mellett a foglalkozások során a gyermekek verbalitása is egyre nagyobb szerepet kap. Egyre nagyobb teret nyernek a szorongáscsökkentő relaxációs technikák és a viselkedésterápiás módszerek. A monodráma lehetőséget teremthet számukra, hogy kipróbálják magukat különböző helyzetekben.